Here we present the publications written during this project and other valuable articles or chapters useful to develop one’1 knowledge on the issue of relations „science-religion”.
Nowy artykuł: Ból, życie i Bóg (…)
Pain, Life, and God: Theodicy Informed by Biology and Evolutionary Medicine.
(Ból, życie i Bóg: teodycea oparta na biologii i medycynie ewolucyjnej)
autor: Saša Horvat
Ból jest wszechobecnym zjawiskiem. Od początków myśli filozoficznej rozwinęło się pytanie o pochodzenie i naturę bólu. Rodzi to jednak pytanie, jak wszechmocny i moralnie doskonały Bóg może pozwolić na występowanie bólu i cierpienia na świecie. by lepiej zrozumieć te zjawiska, w niniejszym artykule analizowane są odkrycia biologii i medycyny ewolucyjnej. Opierając się na tych spostrzeżeniach, podejmuje się refleksję teologiczną i filozoficzną na temat relacji między bólem, człowiekiem i Bogiem.
Nowy artykuł: Kogo należy winić za tonący okręg?
Who Is to Blame for the Sinking Ship? Aquinas on Divine Goodness, Evil and Freedom
(Kogo należy winić za tonący okręg? Akwinata o boskiej dobroci, złu i wolności)
autor: Piotr Roszak
W artykule przedstawiono podstawowe rysy teodycei Akwinaty, wskazując najpierw na pewne trudności dotyczące problemu zła – czy wręcz próby uwikłania Boga w zło – jakie pojawiły się w ślad za osiągnięciami naukowymi, zwłaszcza z zakresu biologii ewolucyjnej. W odpowiedzi na te wyzwania potrzebne jest odpowiednie spojrzenie na przyczynowość Boga, która ma charakter analogiczny i nie stanowi jednej z wielu przyczynowości na świecie. Właściwe zrozumienie relacji między Przyczyną Pierwszą a przyczynami wtórnymi rzuca nowe światło na debatę o odpowiedzialności Stwórcy za zło na świecie. Dla Akwinaty działanie Boga koncentruje się na dobru całości, dlatego pojęcie integralności lub prawości, które było już obecne w Raju, wyjaśnia przypadkową – a nie zamierzoną – obecność zła na świecie. Na tym tle artykuł wyjaśnia sposób reagowania Boga na zło w interpretacji Tomasza z Akwinu, który polega na zwyciężaniu zła większym dobrem, którego paradygmatem jest Wcielenie. Dla chrześcijanina jest to modelowy przykład tego, jak człowiek może zwyciężać zło, wzmacniając dobro i trwając w nim dzięki współpracy z łaską.
Nowy artykuł: Wiedza i emocje Adama w raju
The Knowledge and Emotions of Adam in Paradise: Imagining the Original Justice with Aquinas.
(Wiedza i emocje Adama w raju. Sprawiedliwość pierwotna według św. Tomasza z Akwinu)
autor: Piotr Roszak
Opis raju w teologii Akwinaty opiera się na pojęciu prawości („rectitudo”), które wskazuje na stan człowieka żyjącego w tzw. „pierwotnej sprawiedliwości” w sposób realistyczny, a nie tylko symboliczny. Ze względu na swoją czasowość i nieokreślony charakter raj reprezentuje czas, który zakładał konieczność ostatecznego zbawienia. Dlatego wiara Adama w raj była konieczna jako środek do osiągnięcia Nieba. Jego grzech zmienił sposób lub okoliczności, dzięki którym człowiek do niego dochodzi, ale nie sam cel. Akwinata przygląda się w tym kontekście relacji między porządkiem naturalnym i moralnym a doskonałością Adama przed upadkiem, która ma charakter względny (doskonałość na danym etapie rozwoju), a nie absolutny. W artykule przedstawiony zostanie opis drogi Adama do poznania Boga w raju (który nie był wizją uszczęśliwiającą) oraz charakter jego wiary przed upadkiem i jej związek z emocjami i cnotami. Odniesie się również do myśli Akwinaty, dlaczego „stare stworzenie” było w ogóle potrzebne, a więc dlaczego „nowe” nie zostało ustanowione od razu. Na koniec zostanie postawione pytanie o te aspekty tomistycznego opisu raju, które w odniesieniu do współczesnej nauki mogą być nadal atrakcyjne dla współczesnych teologów.