The Knowledge and Emotions of Adam in Paradise: Imagining the Original Justice with Aquinas.
(Wiedza i emocje Adama w raju. Sprawiedliwość pierwotna według św. Tomasza z Akwinu)
autor: Piotr Roszak
Opis raju w teologii Akwinaty opiera się na pojęciu prawości („rectitudo”), które wskazuje na stan człowieka żyjącego w tzw. „pierwotnej sprawiedliwości” w sposób realistyczny, a nie tylko symboliczny. Ze względu na swoją czasowość i nieokreślony charakter raj reprezentuje czas, który zakładał konieczność ostatecznego zbawienia. Dlatego wiara Adama w raj była konieczna jako środek do osiągnięcia Nieba. Jego grzech zmienił sposób lub okoliczności, dzięki którym człowiek do niego dochodzi, ale nie sam cel. Akwinata przygląda się w tym kontekście relacji między porządkiem naturalnym i moralnym a doskonałością Adama przed upadkiem, która ma charakter względny (doskonałość na danym etapie rozwoju), a nie absolutny. W artykule przedstawiony zostanie opis drogi Adama do poznania Boga w raju (który nie był wizją uszczęśliwiającą) oraz charakter jego wiary przed upadkiem i jej związek z emocjami i cnotami. Odniesie się również do myśli Akwinaty, dlaczego „stare stworzenie” było w ogóle potrzebne, a więc dlaczego „nowe” nie zostało ustanowione od razu. Na koniec zostanie postawione pytanie o te aspekty tomistycznego opisu raju, które w odniesieniu do współczesnej nauki mogą być nadal atrakcyjne dla współczesnych teologów.